Miksi Microsoft haluaa Activisionin?

posted in: Teknologia | 0

Microsoft ilmoitti ostavansa pelivalmistaja Activision Blizzardin. Mitä hyötyä Microsoftille on tästä kaupasta ja miksi se haluaa ostaa tämän viime aikoina myös paljon negatiivista julkisuutta saaneen pelinvalmistajan?

Suuri kauppa pelialalla

Metaverse tuli juuri todelliseksi, ainakin minulle. Tämä johtuu siitä, että Microsoft ilmoitti juuri, että se käyttää lähes 70 miljardia dollaria ostaakseen videopelien kehittäjä- ja julkaisujättiläisen Activision Blizzardin. 

Vuotta 2022 on kulunut alle kolme viikkoa, ja meillä on jo vuoden suurin pelitarina – ja ehkä myös vuoden 2022 suurin teknologiatarina. Laitetaan käteiskauppa perspektiiviin: Jos Microsoft olisi juuri ostanut Nintendon, se olisi ollut pienempi kauppa. Activision Blizzard on markkinakoon mukaan hieman suurempi yritys kuin alan arvostetut pioneerit.

Jotkut ihmiset pitävät siirtoa väistämättä vain uusimpana eskaloitumisena konsolipeleihin liittyvässä sodassa – erityisesti Microsoftin (Xboxin valmistaja) sodassa Sonyn (Playstationin valmistaja) kanssa. Itse asiassa kyseessä on isompi siirto. 

Se on haaste Microsoftin todellisille kilpailijoille Facebookille, Googlelle, Applelle ja kiinalaiselle holdingyhtiölle Tencentille. Tämä ei koske vain videopelejä. Tässä on kyse metaversumista – se on tosiasia, jonka Microsoft enemmän tai vähemmän myönsi lehdistötiedotteessa, jossa se ilmoitti kaupasta.

Peliliiketoiminta kiehtoo monikansallisia yhtiöitä

Kauppa vahvistaa Microsoftin asemaa suhteessa muihin teknologiajättiläisiin, joilla on syvät taskut ja paljon rahaa. Myös Amazon, Tencent ja Google ovat nimittäin ilmoittaneet aikomuksestaan ​​investoida enemmän tuottoisaan peliliiketoimintaan. 

Joost van Dreunen, pelisijoittaja, neuvonantaja ja New Yorkin yliopiston professori, joka tutkii videopelien liiketoimintaa, sanoi Activisionin ostamisen olevan “osittain puolustusta”, koska “jos teet sen niin, että muut eivät voi saada sitä”. 

Ostamalla Activiosionin Microsoft pystyi estämään siis sen, että joku kilpailijoista olisi tehnyt tämän kaupan.

Metaversumi houkuttelee

Viimeaikoina on puhuttu paljon myös metaversumista ja kuinka monet yritykset haluavat päästä osaksi tuota virtuaalista maailmaa. Tulevaisuudessa metaversumissa tullaan pelaamaan myös paljon pelejä ja kauppa oli yksi askel lähemmäs metarversumin pelimaailmaa. 

Microsftin mukaan tavoitteena oli varmistaa, että laitteilla, joilla ihmiset pelaavat pelejä nykyään, olivatpa ne sitten puhelimia tai konsoleita, tietokoneita tai muita mikroprosessorilla varustettuja näyttöjä, se tarjoaa mielenkiintoisimpia, houkuttelevimpia ja parhaita pelejä. 

Viime kädessä pelaaminen saattaa hyvinkin olla se, mikä tekee metaversumin suosituksi. Pelitutkimusyhtiö Niko Partnersin vanhempi analyytikko Daniel Ahmad sanoi, että Activision kehitti säännöllisesti pelejä, kuten Call of Dutya ja se myös päivittää niitä uudella sisällöllä ja vuorovaikutuksessa pelaajayhteisön kanssa. Hän sanoi, että se voisi olla yksi pala palapeliä näiden metaversumikokemusten rakentamisessa. 

Mutta tällaiset ideat ovat vielä melko kaukana tulevaisuudessa. Vielä emme tiedä, miltä metaversumi näyttää, mutta siellä on varmasti myös kasinoita. Nettikasinot ovat yksi suosituimmista pelipaikoissa jo nyt internetissä ja tulevaisuudessa niiden suosio jatkuu todennäköisesti yhtä vahvana. Katso vaikka www.ninjacasino.com/fi/kasinopelit jossa on kaikki suosituimmat kasinopelit sekä paljon uutuuspelejä.

Mikä on metaversumi?

Metaversumi on vielä vain teknologia-alan muotisana, joka liittyy käsitteeseen virtuaalisesta tilasta, jossa ihmiset ovat vuorovaikutuksessa avatareiden kautta, jotka edustavat heidän todellista persoonaansa. 

Virtuaalitilan sisällä olevat ihmiset voivat väitetysti olla vapaita olemaan sitä, mitä haluavat olla, toisin kuin keitä he oikeassa elämässä ovat. Joskus sitä myydään virtuaalisena tai vaihtoehtoisena todellisuutena, jossa ihmiset saavat toisen mahdollisuuden olla omien tarinoidensa sankareita. 

Toisinaan sitä myydään lisättynä todellisuutena, jossa ihmiset tekevät jokapäiväisiä asioita, kuten ostavat ruokaostoksia ja osallistuvat liiketapaamisiin oman tietokoneensa ääressä. Myös Iltalehti on kirjoittanut tästä todellisuuden jatkeesta. IS:n mukaan se on myös Suomelle suuri mahdollisuus.